Blog

Contact

IDB4ict

Niet de cloud,

maar de business bepaalt

De voordelen van de cloud zijn inmiddels breed bekend. Steeds meer grote en kleine organisaties bewegen, elk in hun eigen tempo, naar de cloud. Grotere flexibiliteit, ruime mogelijkheden om online samen te werken en lagere kosten zijn hiervoor de belangrijkste argumenten. Toch is het niet altijd logisch om meteen de stap naar de cloud te zetten. Soms vragen businessuitdagingen om een gefaseerde migratie of juist om een on-premise oplossing. Welk besluit een bedrijf ook neemt, de businessuitdagingen zijn leidend. Welke afwegingen spelen een rol bij een migratie?

 

Lange tijd was het de gewoonste zaak van de wereld om de IT-omgeving volledig binnen de bedrijfsmuren te hebben. De IT-afdeling was zelf verantwoordelijk voor de hardware, applicaties en storage. Alle noodzakelijk kennis was aanwezig in de organisatie. De noodzaak om flexibeler en tegen lagere kosten te opereren, zorgde voor een kentering. Bovendien is de complexiteit van omgevingen snel toegenomen. Om zich te kunnen focussen op de kernactiviteiten, brachten bedrijven delen van hun IT-omgeving en -activiteiten onder bij outsourcingpartners. Die ontzorgden ze op verschillende vlakken. De snelle opkomst van cloud computing heeft deze drang naar buiten een verdere impuls gegeven. Organisaties erkennen de voordelen van cloud computing en brengen data, applicaties en bedrijfsprocessen steeds vaker naar de cloud.

 

Lange historie

Op het eerste oog is het gunstig alles in de cloud onder te brengen. Toch is de praktijk weerbarstig. Allereerst zijn er veel verschillende cloud oplossingen. Valt de keuze op SaaS, een public of private cloud of toch een mengvorm? Voor startups is de keuze vrij eenvoudig. Zij kunnen hun cloud omgeving vanaf nul opbouwen. Maar wanneer een bedrijf een lange historie heeft, ligt het besluit meestal lastiger. Bijvoorbeeld omdat er specifieke systemen of applicaties in gebruik zijn. Deze legacy-systemen kunnen niet altijd snel naar de cloud. Ook wet- en regelgeving kan bepaalde drempels of beperkingen opwerpen. Tot slot kan ook security en databeveiliging een reden zijn om geen clouddiensten af te nemen.

 

Compliance

De compliance in de cloud is inmiddels wel verbeterd. Providers voldoen steeds meer aan internationale certificeringen en bieden extra diensten voor monitoring en rapportage.

Bij grote leveranciers van publieke clouddiensten stond data voorheen primair in de VS. Inmiddels zijn daarover ook goede afspraken te maken. Een private cloud, virtual private cloud of hybrid cloud biedt in ieder geval meer grip op de bedrijfsdata. Als de belangrijkste data in het bedrijfsnetwerk blijft, is het wel verstandig om een goede back-up en uitwijklocatie in te richten.

 

Geen goed of fout

Juist nu er zoveel varianten en mengvormen van on-premise en publieke cloud mogelijk zijn, is het cruciaal om de businessbehoeften centraal te stellen. Er is geen goed of fout, alles draait om de keuze die bij de bedrijfsactiviteiten en -situatie past. En hoewel de hoeveelheid opties de keuze bemoeilijkt, biedt het tegelijkertijd ook de kans om per workload te kiezen. Wanneer controle over een specifieke workload noodzakelijk is, zijn on-premise of een private cloud een goede keuze. On-premise betekent overigens niet dat een bedrijf het volledige beheer zelf moet doen. Ook dan kan een ICT-partner uitkomst bieden door systemen en applicaties te hosten en te beheren.

 

Hybride model

Door de combinatie van een flexibele inrichting én controle over de security en wet- en regelgeving, kiezen veel organisaties voor een hybride cloudmodel. Op die manier profiteren ze van de voordelen van een eigen bestaande infrastructuur en de positieve effecten van de cloud. Het is dan bijvoorbeeld mogelijk om privacygevoelige informatie over medewerkers, patiënten of bedrijfskritische productie- of onderzoeksgegevens on-premise op te slaan. Minder kritische applicaties voor kantoorautomatisering neemt de organisatie dan als SaaS of in de cloud afnemen.

 

Impact op de business

Welke keuze een organisatie ook maakt, het belangrijkste is dat de keuze past bij de activiteiten en businessduitdagingen. Het is echter voor organisaties steeds lastiger om deze eisen te koppelen aan het op de voet volgen van technologische ontwikkelingen en de impact daarvan voor de eigen business in te schatten. Binnen die dynamiek kan een betrouwbare ICT-partner rust brengen. Enerzijds door goed te luisteren naar de wensen van de klant en businessuitdagingen. Anderzijds door op basis van de technische kennis, ervaring en branche-eisen de beste vorm te kiezen en te implementeren. On-premise, in de cloud of waar dan ook.

IDB4ict heeft de kennis en ervaring om samen met organisaties de juiste keuze te maken. Voor dit moment, maar ook altijd met oog op de toekomst. Bent u benieuwd hoe ENOT, een bedrijf met een geschiedenis van ruim 100 jaar, zich voorbereid op de cloud?

Lees de klantcase.

 

 

 

 

IDB4ict

onderdeel van IDB Groep

IDB Groep

Vijzelmolenlaan 2

3447 GX Woerden

Nederland

 

T: +31 348 465500

W: www.idbgroep.nl

E: info@idbgroep.nl

logo IDB Groep Woerden

Copyright © IDB Groep

Disclaimer | Privacy en Cookie statement