Prima werkend digitaal fundament voor het Vakcentrum
Een prima werkend digitaal fundament voor het Vakcentrum. De onafhankelijk belangenbehartiger voor zelfstandig ondernemers en franchisenemers uit Woerden heeft op advies van IDB4ict besloten de gehele Remote Desktop omgeving te vernieuwen. De vernieuwing in de IT-infrastructuur maakt dat de brancheorganisatie haar leden nóg beter kan bedienen.
Vakcentrum is hét kenniscentrum voor detaillisten in food, non-food, fast moving consumer goods en franchisenemers op het gebied van zelfstandig ondernemerschap . De organisatie is sinds 1976 actief en werkt samen met koepel- en kennisorganisaties zoals bijvoorbeeld MKB-Nederland, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), MVO Nederland, VNO-NCW, EuroCommerce en ShoppingTomorrow.
“IDB4ICT is al jaren onze partner waarmee we schouder aan schouder staan voor een prima werkend digitaal fundament voor onze organisatie.”
Optimalisatie bedrijfsnetwerk
Ruim 10 jaar geleden klopte de organisatie bij IDB4ict aan voor een ICT APK Check van het bedrijfsnetwerk om te kijken waar optimalisatie op ICT-vlak mogelijk was. IDB4ict kreeg via de inventarisatie een goed beeld van de situatie en pakte vervolgens issues rond veiligheid, performance, back-up en de mailserver direct aan.
Rick Brantenaar, werkzaam bij het Vakcentrum: “Nu was het moment daar om aan een vernieuwing van de Remote desktop omgeving te beginnen.” “De Windows 2012 servers zouden end-of-life gaan. Dat betekent dat je ook geen ondersteuning meer vanuit Microsoft krijgt met updates. En dat maakt je bedrijfsnetwerk vatbaar voor problemen in IT-processen,” aldus Tony Zevenhoven, System Engineer bij IDB4ict.
Om die issues voor te zijn, heeft IDB4ict daarop een plan gemaakt om de complete Remote desktop-omgeving te vervangen. Tony Zevenhoven: “De Windows 2022 servers zijn nu bijna allemaal operationeel. Dat is bewust één voor één opgepakt waarbij iedere keer is gekeken of er problemen ontstonden. Zo voorkom je vervelende situaties voor medewerkers van het Vakcentrum die gewoon hun werk willen doen.”
Schouder aan schouder
Rick Brantenaar: “IDB4ICT is inmiddels al jaren onze partner waarmee we schouder aan schouder staan voor een prima werkend digitaal fundament voor onze organisatie. Om dit te borgen mogen we rekenen op de steun van Tony Zevenhoven, die ons ontzorgt op het gebied van o.a. werkplekbeheer en samen met de ServiceDesk onze Microsoft 365 omgeving in goede conditie houdt.”
“Samenwerken met IDB4ICT is meer dan alleen zaken doen, het is een partnership waarbij veel oog is voor de klant.”
Werkplekbeheer
Tony Zevenhoven is twee keer per maand op locatie bij Het Vakcentrum om allerlei zaken op te pakken. Zoals het doorvoeren van updates van de Windowsomgeving, het upgraden van software en het nalopen van de firewall en storage. Daarnaast helpt hij medewerkers van het Vakcentrum soms ad hoc. Op de overige dagen monitort hij de omgeving proactief, onder andere door het gebruik van PRTG.
Bij het Vakcentrum verzorgt IDB4ict het werkplekbeheer. Tony Zevenhoven: “Door dit centraal te doen, voorkom je als organisatie een wildgroei aan applicaties en bijbehorende licenties op diverse apparaten. Ook is met anti-virus software Het Vakcentrum beter te behoeden voor cyberaanvallen. Van afstand voorzien we de organisatie van updates zodat alle medewerkers veilig kunnen werken.” Via Teamviewer kan Tony Zevenhoven een medewerker ook van afstand helpen bij een probleem of vraag.
“IDB4ict ontzorgt ons op het gebied van werkplekbeheer en de Microsoft 365-omgeving.”
Professionaliseren serverruimte
Rick Brantenaar pakt relatief kleine zaken op ICT-gebied zelf op, zoals de on-site back-up en het monitoren daarvan. Tony Zevenhoven: “De dubbele opslag van bedrijfskritische data hebben we bewust heel erg ruim opgezet.” Samen voeren ze werkzaamheden uit via een speciaal daarvoor ingerichte mailbox. Afspraken bepalen welke taken van de takenlijst prioriteit hebben om op te pakken.
Gezamenlijk is ook de serverruimte helemaal geprofessionaliseerd. Zo zijn er upgrades op en vernieuwing van servers gedaan, is er nieuwe bekabeling aangebracht en hebben servers en airconditioning een andere plek gekregen. Tony Zevenhoven: “Daarbij hebben we ook de security aspecten weer de revue laten passeren en op alle machines ESET en Multi Factor Authentication (MFA) gezet.”
Rick Brantenaar: “Samenwerken met IDB4ICT is meer dan alleen zaken doen, het is een partnership waarbij veel oog is voor de klant. Verder zijn de lijnen heel kort en bijzonder prettig.” Tony Zevenhoven vult aan: “Bij nood volstaat voor mij een appje om snel in actie te komen.”
Tony Zevenhoven,
System Engineer
Klantverhalen
Relevante verhalen
Hieronder vind je een selectie uit diverse klantverhalen die er over diverse onderwerpen zijn geschreven.